Varios Grupos Demandan a la EPA por Incumplimiento de la Ley de Contaminación del Aire

Washington, DC — Una coalición de organizaciones ambientales demandó a la Agencia de Protección Ambiental (EPA) debido a que ha incumplido los mandatos de la Regla de Neblina Regional como prescribe la Ley de Aire Limpio.

Treinta y cuatro estados tienen aún que presentar su planes de reducción de la contaminación del aire en los más emblemáticos parques nacionales y áreas silvestres del país, y restaurar la visibilidad natural de estos parajes. La EPA enmendó la Regla de Neblina Regional en 2017, dando a los estados hasta el 31 de julio, 2021 para completar sus planes, lo cual significa que los estados y los propietarios de grandes instalaciones contaminadoras tuvieron tiempo de sobra para cumplir con sus compromisos.

La demanda urge a la EPA a cumplir con su obligación en virtud de la Lay de Aire Limpio, asegurar fechas de retiro para las plantas carbonera, y exigir a los grandes contaminadores reducir sus emisiones para eliminar la neblina y mejorar la salud pública. La neblina impacta al 90% de los parques nacionales, y los mismos contaminantes responsables de la extensa contaminación también dañan a la salud pública, particularmente a comunidades víctimas de generaciones de racismo sistemático. La contaminación de combustibles fósiles y otras fuentes empeoran la salud pública, encarece los costos médicos, y dificulta que los niños aprendan y jueguen y que los adultos trabajen.

Las mismas fuentes que dañan a las comunidades y los terrenos públicos también avivan la crisis climática, con consecuencias alarmantes. La crisis climática ha aumentado la frecuencias e intensidad de los incendios en el oeste del país, incluyendo Yosemite y otros parques nacionales, elevado el nivel del mar alrededor de la Estatua de la Libertad y otros parques costeros, y está derritiendo glaciares en los parques Glacier Bay y Glacier.

Los 34 estados que aún deben presentar sus planes de neblina regional (SIP) incluyen: AL, AK, AZ, AR, CA, CO, DE, GA, HI, ID, IL, IA, KY, LA, ME, MN, MS, MO, MT, NE, NV, NH, NM, ND, OK, OR, PA, RI, SD, UT, VT, VA, WV, WY. Dieciséis estados y el Distrito de Columbia han presentado sus planes a la EPA.

La demanda se presentó en la Corte de Distrito Federal y se puede leer aquí. El Centro de Diversidad Biológica, el Fondo de Defensa Ambiental, la Asociación de Conservación de Parques Nacionales y el Sierra Club presentaron la demanda y están representados por Earthjustice.

Declaración de Holly Bender, directora de rango de las Campañas de Energía del Sierra Club:

“Las plantas de combustión de carbón son las principales emisoras de hollín y contaminación que generan la neblina, y los 34 estados que no han presentado sus planes de reducción de contaminación mencionados en esta demanda albergan algunos de los peores contaminadores del país. Desde las plantas Hunter y Huntington de Pacificorps en Utah, a la planta Shawnee de TVA en Kentucky, estas instalaciones carboneras y de otros combustibles fósiles no solo afectan a los parques nacionales y parajes naturales, sino que también al aire que respiramos en comunidades de color, las cuales sufren desproporcionadamente el castigo de la contaminación. El Administrador Michael Reagan de la EPA tiene que actuar para asegurarse de que el fracaso de estos estados no se convierta en una bendición para los contaminadores a expensas de la salud pública, y de la limpieza del aire y los terrenos públicos del país. La justicia para las comunidades impactadas por el hollín y el smog empieza con la aplicación de la ley por parte de la EPA”.

Lawsuit Would Compel the Environmental Protection Agency to Enforce Air Pollution Law

Washington, DC - Una coalition of environmental organizations filed a lawsuit against the Environmental Protection Agency (EPA) because it has failed to enforce the Regional Haze Rule as required by the Clean Air Act. Thirty-four states have yet to submit plans to reduce air pollution in our country’s most iconic national parks and wilderness areas, and return natural visibility to these wild places.

The EPA amended the Regional Haze Rule in 2017, giving states until July 31, 2021 to complete their plans, which means states and owners of major polluting facilities have had ample time to prepare for compliance.

The organizations’ lawsuit urges the EPA to fulfill its obligation under the Clean Air Act, lock in retirement dates for coal plants, and require big polluters to reduce emissions to clear up haze and improve public health. Haze impacts 90 percent of our country’s national parks, and the same pollutants responsible for the widespread air pollution also harms public health, particularly in communities targeted by generations of systemic racism. Air pollution from burning fossil fuels and other sources worsens community health, drives up healthcare costs, and makes it harder for kids to learn and play and adults to work.

The same sources of pollution harming our public lands and communities are also fueling the climate crisis, and the consequences are alarming. Climate change has increased the frequency and intensity of wildfires over natural levels across the western U.S., including at Yosemite and other national parks, raised sea level at the Statue of Liberty and other coastal parks, and is melting glaciers at Glacier Bay and Glacier.

The thirty-four states that have yet to submit a Regional Haze state implementation plan (SIP) include: AL, AK, AZ, AR, CA, CO, DE, GA, HI, ID, IL, IA, KY, LA, ME, MN, MS, MO, MT, NE, NV, NH, NM, ND, OK, OR, PA, RI, SD, UT, VT, VA, WV, WY. Sixteen states and Washington D.C. have submitted SIPs to EPA to-date.

The lawsuit was filed in the U.S. District Court and can be found here. The Center for Biological Diversity, Environmental Defense Fund, National Parks Conservation Association, and Sierra Club filed the lawsuit and are represented by Earthjustice.

Statement from Holly Bender, Senior Director for Energy Campaigns at Sierra Club:

“Coal burning power plants are the primary culprit for soot and smog pollution leading to hazy skies, and the thirty-four states that failed to submit pollution reduction plans at issue in this lawsuit are home to some of the biggest, most dangerous polluters in the country. From Pacificorps’ Hunter and Huntington plants in Utah, to TVA’s Shawnee plant in Kentucky, these coal plants and other fossil fuel facilities not only affect national parks and wilderness areas, they also harm the air we breathe in communities of color, which are disproportionately burdened by pollution. Administrator Regan must act to ensure the failure by these states to regulate pollution is not a windfall to utilities at the expense of public health and the necessary achievement of clean air on our public lands. Justice for communities impacted by soot and smog starts with the EPA enforcing the law.”

The Sierra Club is America’s largest and most influential grassroots environmental organization, with millions of members and supporters. In addition to protecting every person's right to get outdoors and access the healing power of nature, the Sierra Club works to promote clean energy, safeguard the health of our communities, protect wildlife, and preserve our remaining wild places through grassroots activism, public education, lobbying, and legal action. For more information, visit www.sierraclub.org.