70 Grupos Ambientales Urgen a la Administración Biden a Proteger Bosques Ancestrales y Arboles Maduros

Javier Sierra, javier.sierra@sierraclub.org, 703.927.4750

Washington, DC — Una coalición de más de 70 grupos ambientales lanzó la llamada Campaña de Bosques Climáticos (Climate Forest Campaign), instando a la administración Biden a que actúe ejecutivamente para proteger los bosques ancestrales y árboles maduros, los cuales son cruciales en la lucha contra el cambio climático.

La noticia surge un año tras que el Presidente Biden firmara una orden ejecutiva, titulada Abordando la Crisis Climática Nacional e Internacionalmente, la cual marcó el rumbo para lograr cero emisiones en toda la economía para 2050, y para trabajar con socios internacionalmente y encaminar al mundo hacia un futuro sustentable.

Los miembros de la coalición incluyen Center for Biological Diversity, Earthjustice, Environment America, Natural Resources Defense Council, Oregon Wild, Standing Trees, Sierra Club, Southern Environmental Law Center y Wild Heritage.

“En su primer año de mandato, el Presidente Biden anunció planes audaces para priorizar la conservación de bosques como herramienta para combatir las crisis forestal y climática”, dijo Kirin Kennedy, directora de la Política Humana y Natural del Sierra Club. “Convirtiendo las protecciones a los bosques ancestrales y árboles maduros en todos los terrenos públicos del país en parte integral de la política climática nacional, el Presidente puede cumplir con sus promesas y dar ejemplo al resto del mundo”.

Este mes se celebra el 117 aniversario del establecimiento del Servicio Forestal Federal. Por más de un siglo, esta agencia ha dedicado la mayoría de sus recursos a la explotación y comercialización de los bosques. La campaña urge a la administración Biden a comenzar una nueva era de política forestal y climática que considere los árboles y los bosques como partes claves de las soluciones climáticas.

Los bosques —particularmente los ancestrales— almacenan enormes cantidades de carbono y continúan absorbiéndolo a media que envejecen. Cortar estos bosques emite la mayoría de ese carbono a la atmósfera. Incluso en el mejor de los casos, los árboles recién plantados tardan décadas o siglos en reabsorber ese carbono, periodos de tiempo irrelevantes en la urgente lucha climática. Los árboles maduros también son más resistentes al fuego y ayudan a limitar los impactos de la crisis climática reduciendo la erosión y moderando las temperaturas.

Los bosques ancestrales, además de absorber carbono, también sirven de hábitat para miles de especies de vida silvestre, incluyendo el búho moteado, pájaros carpinteros, martas de pino y muchas más.

La última medida federal para proteger a los bosques nacionales, la Regla sin Carreteras, se implementó en 2001 durante la administración Clinton. La regla se adoptó para proteger de las explotaciones madereras a casi 60 millones de acres de áreas designadas como “sin carreteras”, lo cual salvaguardó significativas porciones de bosques ancestrales. Aunque estas áreas actúan como cruciales sumideros de carbono, la mayoría de los árboles maduros se encuentran fuera de la áreas sin carreteras. La ciencia y los grupos ambientales insisten en que tenemos que incluir a nuestros bosques en la lucha climática y hacerlo ya.

70 environmental Groups Urge the Biden Administration to Protect Mature Trees and Forests

WASHINGTON, D.C. -- Today, a coalition of more than 70 groups launched a new campaign called the Climate Forests Campaign, calling on the Biden administration to take executive action to protect mature trees and forests on federal lands, which are critical in the fight against climate change.

This comes just a year after President Joe Biden signed an executive order, Tackling the Climate Crisis at Home and Abroad, which set out a path to achieve net-zero emissions, economy-wide, by 2050 and to work with partners internationally to put the world on a sustainable climate pathway.

Members of the coalition include Center for Biological Diversity, Earthjustice, Environment America, Natural Resources Defense Council, Oregon Wild, Standing Trees, Sierra Club, Southern Environmental Law Center, and Wild Heritage.

“In his first year in office, President Biden announced bold plans to prioritize conserving forests as a tool against the climate and biodiversity crises,” said Kirin Kennedy, Director, People and Nature Policy at Sierra Club. “By making protections for mature and old-growth trees and forests across America's public lands a cornerstone of US climate policy, he can fulfill this promise and set an example for the world.”

This month marks the 117th anniversary of the US Forest Service. For more than a century, the agency has focused much of its resources on logging and timber sales. The campaign is calling on the Biden administration to kick off a new era of climate and forest policy that values trees and forests as key pieces of the climate solution.

Forests—particularly older forests—store vast amounts of carbon and continue absorbing carbon as they age. Logging trees in these areas releases most of that carbon back into the atmosphere. Even under the best-case scenario, newly planted forests would not re-absorb this carbon for decades or centuries – timescales irrelevant to avoiding the worst impacts of climate change. Older trees and forests are also naturally more fire resistant. And they help limit the impacts of climate change by slowing soil erosion and moderating temperatures.

Carbon-absorbing older forests are also the best habitat for thousands of species of wildlife, including spotted owls, red-cockaded woodpeckers, and pine martens.

The last comprehensive federal policy to protect national forests, the Roadless Rule, was enacted in 2001 under President Bill Clinton. The Rule was adopted to protect nearly 60 million acres of designated “roadless areas” from logging and road-building, safeguarding significant stands of remaining old growth. Though these areas act as a critical carbon sink, most older trees on federal land lie outside of roadless areas. Scientists and environmental groups say we have to get all our public forests into the climate fight, and do it now.

The Sierra Club is America’s largest and most influential grassroots environmental organization, with millions of members and supporters. In addition to protecting every person's right to get outdoors and access the healing power of nature, the Sierra Club works to promote clean energy, safeguard the health of our communities, protect wildlife, and preserve our remaining wild places through grassroots activism, public education, lobbying, and legal action. For more information, visit www.sierraclub.org.